Wat is een VVE?

Als eigenaar van een appartement bent u als het ware eigenaar van een stuk van een taart. De taart is het gebouw, de taartpunt is uw woning. De functie van de Vereniging van Eigenaren is dat de taart als geheel er lekker uit ziet. De Vereniging zorgt voor de slagroom op de taart (het dak), een goede taartbodem (kelders, riolering), de kaarsjes (verwarming) etc.

In praktijk regelt een Vereniging van Eigenaren dus vooral dat het gebouw onderhouden wordt. U moet hierbij denken aan schilderwerk, dakreparaties, gevelreiniging, tuinonderhoud, verwarming, kozijnen en glazenwassen.

Een Vereniging van Eigenaren bestaat zoals alle verenigingen uit handtekeningen en letters. De Vereniging van Eigenaren wordt opgericht direct na de spitsingsakte. De Vereniging van Eigenaren functioneert op basis van reglement. Dit reglement - ook statuten genoemd - moet worden bekrachtigd bij de notaris.

Naast de statuten moet een huishoudelijk reglement voor deze vereniging vastgesteld. In het huishoudelijke reglement staan zaken vermeld als hoe lang een voorzitter deze functie kan bekleden, wie de financiën regelt (penningmeester, kascommissie) enz.