Slapende Vereniging van Eigenaren

Slapende Verenigingen van Eigenaren bestaan niet meer. Sinds 1 mei 2008 is namelijk iedere Vereniging van Eigenaren verplicht om een z.g.n. reservefonds te beheren. Dit reservefonds voorkomt dat bij grote reparaties aan het pand, zoals daken vervangen of gevelrenovatie - er geen kapitaal aanwezig is om deze werkzaamheden te laten verrichten.

Een vereniging van eigenaren is een orgaan wat door de verplichte (door splitsingsakte) het deponeren van statuten bij de notaris een wettelijk erkend orgaan is. Hierdoor is een Vereniging van Eigenaren ook wettelijk aansprakelijk te stellen wanneer de vereniging zich niet aan de wet houdt. Anders gezegd: wanneer u een slapende Vereniging van Eigenaren heeft, bent u als bewoners in overtreding.